Morava Napoleonská

4 / Za Napoleonem na sever od Brna

přechozí další

Varianta A - pěšky

Rájec - Jestřebí - po cyklotrase Černá Hora - po zelené trase Bořitov - Pod Velkým chlumem  - rozc. Pod Malým chlumem - Obora - Doubravice nad Svitavou (žet.st).

Začínáme na vlakovém nádraží v Rájci-Jestřebí,které se nachází na trase Brno – Česká Třebová. Ještě než budete pokračovat do Černé Hory, tak se můžete po žluté turistické značce vydat do rájeckého zámku. Kdysi ho vlastnil šlechtický rod Salm-Reifferscheidt-Raitz. Salmové si s Napoleonem užili své. Francouzský císař jim totiž zabavil jejich panství v Ardenách. Na zámku nevynechejte obrazárnu a největší zámeckou knihovnu v České republice. Pokochejte se i pohledem na místní dokonale udržovaný zámecký park. Od zámku se vraťte zpět k nádraží. Celá odbočka je dlouhá asi tři a půl kilometru. Pokračujte po žluté turistické trase ve směru Nad Jestřebím, která vás dovede na okraj domovní zástavby, kde turistická trasa odbočuje vlevo, ale vy se vydáte po cyklotrase vpravo do Černé Hory.

V dobách bitvy tří císařů museli místní vojákům povinně dodávat potraviny, ale třeba taky víno a pivo. Pivovarem je Černá Hora vyhlášená i dnes. V pivovarské restauraci na náměstí se můžete občerstvit a prohlédnout si historická zařízení pivovaru vystavená na nádvoří. Po odpočinku se vydejte po zelené turistické značce do Bořitova. Cestou narazíte na kruhový objezd. U něj stojí boží muka a motorest Špitálka, ve kterém byl po bitvě tří císařů vojenský špitál. Bořitovem projdete, odbočíte mezi domky a okolo zahrádek po levém břehu Lysického potoka pokračujete polní cestou k lesní části Velkého Chlumu. Na jeho úpatí narazíte na sousoší husitských bojovníků od místního rodáka Stanislava Rolínka. Zelená značka vás dovede až na rozcestí Pod Malým Chlumem. Pokud máte ještě čas a sílu odbočte na rozhlednu na vrcholu Malého Chlumu. Za dobré viditelnosti spatříte i vzdálený Praděd v Jeseníkách. Potom se vraťte zpět na rozcestí značených tras. Po červené trase se  dostanete přes obec Obora až do Doubravice nad Svitavou, odkud jezdí vlak do Brna. Za mostem přes řeku Svitavu je možno se občerstvit v blízké restauraci.